Waar ben je naar op zoek?
< Alle onderwerpen

IJzer

IJzertekort en krijg je deze niet goed omhoog ondanks ijzerpillen?

  1. Stamp ijzertabletten fijn (bijv. ijzer bisglycinaat) voor het innemen. Dit vergroot de opname.
  2. Omega 3 om de opname te verhogen.
  3. Gluten breken ijzer af.
  4. Laten onderzoeken op Helicobacter pylori infectie in de maag. Die kan ijzertekort veroorzaken.
  5. Verder eventueel laten onderzoeken op darmaandoeningen: coeliakie, ziekte van Crohn.
  6. Suppletie met andere mineralen kan ijzeropname belemmeren. Denk aan zink, koper en magnesiumsupplementen. Minimaal 4 uur tussen deze suppletie en ijzer houden.
  7. Eventueel is (runder)lever de beste natuurlijke ijzerbron.

 

IJzer niet te verwarren met ferritine bij labuitslagen

Ferritine is de ijzeropslag in het lichaam. Aan de hand van ferritine kan de ijzerstatus in kaart worden gebracht. Ferritine is betrouwbaarder dan ijzer, aangezien de ijzerwaarde in het bloed erg kan schommelen. Daarnaast is ferritine een acute fase eiwit. Dit betekent dat de ferritineproductie verhoogd wordt bij een ontsteking. Verhoogde ferritinewaarden kunnen daarom zowel op een ijzerstapeling (Hemochromatose) als op een ontsteking duiden.

CATEGORIE
Inhoudsopgave

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

*Door je te registreren op onze website, ga je akkoord met de Privacy Policy Privacy Policy.

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist